Buren overlast
Uit onderzoek blijkt dat geluidsoverlast voor veel mensen de grootste irritatiebron is. Of geluid hinderlijk is hangt sterk af van het tijdstip waarop geluid wordt gemaakt. Boren op zaterdagmiddag wordt als minder hinderlijk ervaren dan boren op de late avond. Als u goed met uw buren omgaat en ze draaien een keer harde muziek, zult u dat minder vervelend vinden dan wanneer een vreemde harde muziek draait.
En wat te denken van een wasmachine die iedere nacht staat te draaien. Of feestjes die niet zijn aangekondigd. Irritatie over al deze zaken is makkelijker te voorkomen dan u soms denkt. Een goede buur is beter dan … Buren zijn er in het algemeen niet op uit om u het leven zuur te maken. Soms zijn zij zich absoluut niet bewust dat hun leefpatroon als overlast wordt ervaren.
Door elkaar beter te leren kennen en met elkaar te praten, ontstaat meestal meer begrip voor elkaars situatie. Het is belangrijk dat u het niet te hoog laat oplopen . Schakel niet direct een instantie in, maar ga eerst zelf bij de buren langs. Voordat u gaat praten, moet u goed weten waar u precies last van heeft. En let op: als u het gesprek op geïrriteerde toon inzet, zullen de buren hierop geïrriteerd reageren en kan een gesprek direct de verkeerde kant op gaan.
Soms kan ook irritatie ontstaan over afval, honden, vandalisme, schoonmaken van gemeenschappelijke ruimten, het opruimen van het balkon en ongedierte. Ook voor deze zaken geldt dat voorkomen beter is dan genezen. Zonder dat u het zich realiseert, kunt u zelf ook overlast veroorzaken. Houdt dus zelf ook rekening met uw buren. Als u er samen niet uitkomt Wanneer u van alles geprobeerd heeft maar er niet uit komt met uw buren dan kunt u afhankelijk van de aard van de klacht contact opnemen met de wijkagent of met “Woningbouwvereniging Oostzaanse Volkshuisvestiging”.
De politie kan worden benaderd als er sprake is van ernstige overlast en verstoring van de openbare orde. De wijkagent kan een belangrijke rol spel en bij bemiddeling in een conflict. De politie kan een proces verbaal opmaken, wat belangrijk is als bewijsmateriaal. Doe bij bedreiging aangifte. Soms kan, als er sprake is van psychische nood bij de veroorzaker, een gedwongen opname in een instelling nodig zijn.
De wijkagent houdt ook spreekuur. Voor een afspraak kunt u op alle dagen bellen tussen 9.00 en 22.00 uur. Telefoon: 09008844 (lokaal tarief). U kunt uw Wijkagent ook een mailtje sturen: Daarvoor kunt u op internet de naam of namen van de Oostzaanse wijkagenten vinden.
De WOV zal vooral optreden als het belang van huurders wordt geschaad door de overlast. Vraag eerst bij andere buren of die dezelfde klacht hebben. U kunt ons altijd benaderen voor advies. Indien u een klacht wilt indienen dan dient u dat wel schriftelijk te doen. Vaak volgt dan een apart gesprek met de partijen om over de overlast te praten. Als laatste mogelijkheid kan er een overlastprocedure gestart worden. Er moet dan sprake zijn van langdurige, ernstige overlast, waarbij elke vorm van bemiddeling heeft gefaald. Bewijsmateriaal en goede informatie van de klagers is daarbij van doorslaggevend belang. Heeft u nog vragen, neem dan contact met ons op.